Tips voor effectief netwerken
21 oktober 2014Blunders die je zakelijke deal verpesten
1 mei 2015Empathie of manipulatie. Maak jij mensen boos of blij?
Word jij wel eens compleet onaangenaam verrast door een reactie van een klant, vriendin of collega? Jij komt met een prachtige oplossing na jullie eerste enthousiaste gesprek en jouw gesprekspartner vindt het helemaal niets? Of je denkt tijdens het gesprek: Waar heeft die gast het in vredesnaam over? Heb ik iets gemist?
Kortom je denkt de ander goed te kennen maar dat blijkt in de praktijk vaak tegen te vallen. Verwarrend? Lees dan maar eens verder over empathie en inlevingsvermogen. Empathie is noodzakelijk om succesvol zaken te kunnen doen en om goed te kunnen communiceren. Maar overdrijven is ook weer niet handig.
Het is bekend dat relevante en Bezielende communicatie draait om inspelen op de behoefte van je ideale klant, je relatie. Zijn of haar wensen, verlangens, problemen en pijnpunten. Want daarmee kun jij ze helpen of ze verwachten hulp of advies van jou. Jij hebt immers een oplossing voor hun probleem. Daarom komen ze bij jou.
Inlevingsvermogen of empathie is de basis voor betekenisvolle Bezielende en Healende communicatie. Je ontdekt die problemen, emoties en pijnpunten door je in te leven in andere mensen. Door empathie leer je wat andere mensen, jouw klanten, bezighoudt.
En wat nog belangrijker is dat jij ervaringsdeskundige bent. Jij hebt dezelfde problemen, pijnpunten en emoties doorgemaakt. Jij weet wat vaak wat een ander doorvoelt. Je bent flexibel als het om perspectief en begrijp gaat. Als geen ander.
Als er al een geheim voor succes is, dan is dat het vermogen om dingen te bekijken vanuit zowel het oogpunt van iemand anders als dat van zichzelf.
(Henry Ford)
Hoe weet je of iemand empatisch is?
Empatische mensen hebben passie, zijn gepassioneerd over hun eigen product of dienst, hun klanten. Empatische mensen zijn echt en authentiek, laten hun emoties zien. Hooggevoelige mensen zijn vaak zeer empathisch en absorberen de emoties van anderen. Ze ‘lezen’ de gedachten en emoties als het ware.
Empathische mensen zijn vaak van die lieverds, vriendelijk, geduldig en meelevend maar ook eerlijk en soms direct. Het zijn vaak intuïtieve, gevoelige mensen waar je gemakkelijk contact mee krijgt. Je voelt je op je gemak en je voelt vaak die klik. Dit soort mensen hebben oprechte interesse in jou! Je hebt het gevoel dat ze jou begrijpen en dat doen ze vaak ook. En praten dus niet continue over zichzelf, heerlijk toch?
Empathisch vermogen is mooi en zelfs noodzaak maar pas op dat je daarin niet doorschiet in je communicatie. Vooral als je hooggevoelig bent is het zaak goed te aarden en met beide beentjes op de grond te blijven. Zorg dat je geloofwaardig overkomt en dat je jouw klanten niet gaat manipuleren of betuttelen. Of nog erger dat je na een gesprek helemaal meegenomen bent in het verhaal bent van de ander. Jouw gesprekspartner gaat vrolijk weg en jij blijft helemaal leeggezogen, doodmoe achter.
Een realistische kijk op het probleem
Het is belangrijk dat je het probleem en het pijnpunt van de ander goed in beeld krijgt. Hoe ernstig is het probleem en hoe pijnlijk de pijn die jouw gesprekspartner ervaart.
Hoe extreem veel overlast ervaart het grootste deel van jouw potentiële klanten, je collega’s, je werknemers door hun probleem. En in welke mate biedt jouw product of dienst, jouw advies hiervoor een oplossing. En wat betekent dat voor de andere partij? Hoe dramatisch is het eigenlijk allemaal?
Stel: je biedt een product om af te vallen. Richt jij je op mensen die graag een paar kilo’s willen afvallen? Of focus jij je op die mensen die op het punt staan ernstige ziektes te krijgen die hun gezondheid ernstige schade toebrengen. Hoe ernstig is de situatie, het probleem. En wat voor rol speel jij of jouw product in de oplossing?
Je denkt nog niet aan doodgaan door suikerziekte als je een paar pond of kilo te zwaar bent, het is dus overdone om te waarschuwen dat je gezondheid en je leven ernstig gevaar lopen als je die paar pond of kilo extra meetorst.
Overdrijf niet in je communicatie
Gebruik je dit soort overdrijvingen en irreële gevaren in jouw persoonlijke of zakelijke communicatie, kom je niet geloofwaardig over. Jouw lezers, jouw connecties, je collega’s zien je niet als expert of als autoriteit op jouw vakgebied als je onterecht medische argumenten gebruikt om af te vallen. Tenzij je een medisch specialist bent roep je eerder irritatie op.
Nee als het probleem niet levensbedreigend is mag het iets minder emotioneel.
Afhankelijk van jouw product of dienst wil je wel emotie oproepen! Je wilt jouw lezer raken, bezielen. Je speelt in op een behoefte, droom of wens zoals:
♦ ‘ik weet hoe ik mijn grenzen moet aangeven, nee mag zeggen’.
♦ ‘ik sta weer trots en sterk in mijn eigen schoenen, ik ben weer een rots in de branding’.
♦ ‘Ik help je persoonlijk jouw droomdoel te realiseren’.
Zoiets in deze trant is meer passend. Je sluit aan bij de belevingswereld van jouw droomklanten. De mensen die bij jou passen en die jij zielsgraag wilt aantrekken.
Empathie, Bezieling of manipulatie?
Soms is de scheidingslijn lastig te voelen. Af en toe lees ik berichten die zeggen: ‘Dit moet je doen als je rijk en succesvol, gelukkig wilt worden. Dit kan voelen als imponeren, intimidatie en wellicht als manipulatie. En wellicht passen sommige methodieken niet bij jouw.
En gisteren las ik nog een tekst van een bekende ‘bewuste’ ondernemer die beloofde in vijf dagen een resultaat van optimaal gelukkig zijn, rijk, succesvol, en een goedlopende praktijk. Hij zou een interview verzorgen met een hele hoop luisteraars, als 2% dat zou triggeren. Nou dat waren genoeg klanten voor alle deelnemers. Mijn antwoord hierop? Deze man heeft gewoon een goede tekstschrijver in huis die alle trucjes van neuromarketing kent. Mijn mening? Dit is niet meer van deze tijd. Toch trappen veel mensen hierin.
Dit soort communicatie kan je ook een wanhopig en overweldigd gevoel geven van o jee als ik dit nu niet doe dan lukt het me nooit. Een gevoel dat je iets te verliezen hebt. Als iets dit gevoel veroorzaakt is mijn advies, denk nog even heeeeeeel goed na voor je dergelijke adviezen op gaat volgen. Of besluit om bepaalde producten of diensten te kopen. Vraag je af of het liefdevol en goed voor jou is. Past dit bij hetgeen je zielsgraag wilt?
Inspelen op hebberigheid
We kennen toch ook allemaal die spaarpolissen? Heb zelf ook nog zo’n ding lopen, premievrij weliswaar. Destijds in 1998 werd mij een rendement van zo’n 24% beloofd. Echt waar. Daar ga je van glunderen, slapend rijk worden met zo’n spaarpolis. Maar niet heus. Als er nu een procentje winst op zit mag ik blij zijn. Maar ja zo’n belofte verkoopt wel. Ik als klant trapte er wel in.
Neem je zo’n aanbieder serieus? Nee niet meer. Het is geen positieve reclame als je mensen zo hebt misleid. En je maakt mensen boos. Ik voelde me bij de neus genomen. Anderzijds was ik hebberig, zag (toen nog) guldentekens en hoopte dat ik dat rendement ook echt zou krijgen. Zag me al rijden in die mooie camper. Dom.
Maar ook het voorbeeld van van aanbieders op social media, zie het kopje hierboven. Er wordt een beroep gedaan op jouw verlangen naar succes, rijkdom en geluk. Je krijgt het gevoel, dat wil ik ook. Na het lezen van al die succesverhalen, heb je nog meer het gevoel dat je een loser bent. Maar is dat wel zo? Wil jij hetzelfde? En ben jij ook hetzelfde, ben je een loser als je geen gebruik maakt van een dergelijk aanbod? Hoe voelt dat voor jou?
Wees realistisch en eerlijk
Nee communicatie draait niet om de ander te belazeren of ze te intimideren. Ze een rad voor ogen draaien en ze verleiden met onrealistische of misleidende verhalen. Toch is het belangrijk te weten waarvoor je collega’s of je werkgever, je vrienden gevoelig zijn. Je te verdiepen en te weten wat ze willen, wat ze van jou verwachten. Voor jou geeft dit helderheid of jij aan die verwachtingen wilt en kunt voldoen.
Als je deze antwoorden hebt, kun je daar gericht op inspelen. Niet om ze boos, wanhopig, hebberig te maken. Nee om ze jouw product of dienst aan te bieden met de voordelen voor jouw ideale klanten. Je wilt ze blij maken! Hun leven een klein stukje mooier, gelukkiger of beter maken.
Hoe goed ken jij de ander, je gesprekspartner? Hoe leef jij je in? Maak jij de ander wel eens boos of wanhopig en sla je de plank volledig mis? Of weet je exact wat jouw gesprekspartner, je collega, een vriend(in) wil en verwacht? Weet je waar andere mensen behoefte aan hebben? Hoe heb jij ontdekt wat je klant wil? Heb je ze gewoon vragen gesteld? Heb je een droomklantprofiel gemaakt van jouw droomklant?
Hoe kun je meer empathie ontwikkelen?
- Door je te verdiepen in mensen, met diverse mensen in gesprek te gaan.
- Leer van andere mensen zonder gelijk te oordelen. Wees nieuwsgierig, stel je kwetsbaar op. Luister met een open mind naar andere meningen, visies, gezichtspunten. Ook naar mensen die je minder leuk vindt.
- Kennismaken met, je verdiepen in andere culturen maakt je meer empathisch.
- Door te lezen, films te kijken, kunst te onderzoeken, kun je empathisch gevoel ontwikkelen.
Test jezelf. Hoe empatisch ben jij?
Doe deze test eens! En beantwoord de 28 vragen, wel in het Engels.
En met deze test ontdek je hoe het is gesteld met je emotionele intelligentie.
Je kunt ook deze vragen beantwoorden afkomstig uit het boek Emotionele Vrijheid van Judith Orloff.
Ben jij empatisch?
Beantwoord deze vragen uit het boek “Emotionele vrijheid ” om te zien of jij erg empathisch bent.
Ja | Nee | Vinden collega’s mij ‘erg emotioneel’ of ‘overgevoelig’? |
Ja | Nee | Als een collega onrustig is, beïnvloedt dit mijn humeur op het werk? |
Ja | Nee | Ben ik snel in mijn gevoelens geraakt als een leidinggevende of directe collega mij voorziet van negatieve feedback? |
Ja | Nee | Ben ik snel emotioneel uitgeput als ik nauw met anderen moet samenwerken, en heb ik tijd alleen nodig om bij te komen? |
Ja | Nee | Raken mijn zenuwen overbelast door kantoorgeluiden, machines of druk gepraat? |
Ja | Nee | Werk ik liever in stilte en op mezelf? |
Ja | Nee | Ben ik geneigd teveel te eten of heb ik drank nodig om te dealen met de werkstress? |
Heb je op 1 vraag een ja geantwoord dan ben je op zijn minst een beetje empathisch. Bij meer dan drie keer ja ben je behoorlijk empathisch en gevoelig. Op de website van Judith Orloff vind je nog veel meer informatie over dit onderwerp.
Kies jij voor empathie of manipulatie in je communicatie?
Onder Inspiratie vind je meer … inspiratie.