bezielende marketing empathie of manipuleren
Bezielende Communicatie: Empathie of manipulatie?
16 december 2014
Toon alles

Tips voor effectief netwerken

Tips voor effectief netwerken Mara Riewald

Netwerken? Doe het effectief.

Als ondernemer, of je nu startend bent of een ervaren ondernemer, ben je voortdurend bezig om je netwerk te versterken, uit te breiden.

Je bent natuurlijk op zoek naar collega ondernemers die jou heel goed aanvullen of kunnen helpen met hun expertise. Op zoek naar mensen die wat van jou kunnen leren en andersom. En uiteindelijk wil je graag een langdurige relatie opbouwen met klanten die bij jou en je bedrijf passen.

Mijn ervaring is dat je bijna iedere dag wel een netwerkbijeenkomst kunt bezoeken. Van Open Coffeeclubs, een coach die een proeverij of workshop houdt tot een groot businessplatform of gemeente of bank die regelmatig een interessante netwerkbijeenkomst organiseert. Superleuk! Vaak ook gezellig want je ontmoet gegarandeerd leuke mensen daar.

Tijd en budget om te netwerken is beperkt

Er is een maar. Je tijd en je budget is beperkt. Hoe leuk netwerken ook is, een dag heeft maar een beperkt aantal uren die jij effectief wilt benutten. En ook gratis netwerken kosten geld, namelijk jouw tijd.

Ik deel een aantal tips voor effectief netwerken die voor mij het beste werken. Een goed begin is een goede voorbereiding.

een netwerkclub is een groep ondernemers die erop gericht is samen te werken,
elkaar te helpen en kennis te delen

Bepaal je strategie

Waarom wil je gaan netwerken.
♦ Wat en wie zoek je, wat wil je uiteindelijk bereiken door te netwerken.
Wat verwacht je. Sommige netwerken zijn heel gezellig maar leveren je verder niets op, andere zijn gericht op interactie, geven en nemen.
Waar wil je gaan netwerken, in de regio, in de provincie of denk je groter.
Hoe wil je netwerken. Ga je voor offline of online netwerken. Dus via internet en social media of wil je alleen mensen fysiek ontmoeten.
Hoeveel tijd wil je besteden aan het netwerken.
Wil je betalen voor een lidmaatschap  of niet?

Ga op zoek naar netwerken bij jou in de buurt

♦ Onderzoek welke netwerken er in jouw regio bestaan. Als je op Google zoekt naar ondernemersnetwerken of commerciële clubs zoekt dan komen er vast een paar bovendrijven.
♦ Vraag andere ondernemers van welke netwerken zij lid zijn en waarom. Vraag ze naar hun ervaringen. Tip: nog beter vraag of je een keertje mee mag als gast.
♦ Informeer bij jouw gemeente of gemeenten in de buurt of zij bijeenkomsten organiseren voor startende ondernemers.
♦ Industriegebieden en dorpsbelangen hebben per regio vaak ook een soort netwerk. Afhankelijk van wat voor soort ondernemer je bent kan dit kansen bieden.
Vergeet ook de agenda van de Kvk niet. Hier vind je soms interessante seminars of bijeenkomsten voor starters.
Je kunt ook zelf een netwerk starten met een groepje (startende) ondernemers of vakgenoten. Bepaal, om teleurstellingen te voorkomen, vooraf wat je verwacht van zo’n netwerk. Wil je kennis delen, sparren of klanten binnenhalen?
Via social media worden in bepaalde groepen ook vaak netwerkbijeenkomsten gehouden. Vooral via LinkedIn en Facebook is het de moeite waard je aan te sluiten bij zakelijke netwerken. Kijk eens welke discussies en vragen de ronde doen in zo’n netwerk.
Doe via social media eens een oproep naar ervaringen van anderen over lidmaatschappen of netwerkgroepjes.
Worden er beurzen in de buurt georganiseerd? In onze regio vinden jaarlijks ondernemersbeurzen plaats in het WTC Expo in Leeuwarden. Ook in Groningen worden er netwerkdagen en beurzen georganiseerd. Dit soort beurzen zijn een prima plek om te netwerken. Ook dan heb je de mogelijkheid een deelnemerslijst vooraf te bekijken zodat je gericht op zoek kunt gaan naar interessante gesprekspartners.

TIP: vergeet bij deze netwerken niet te informeren of je een bijdrage moet betalen.

Vragen die je zou kunnen stellen voor deelname

♦ De bijdrage heb ik hierboven al genoemd. Zijn er ook nog andere verplichtingen of beperkingen? Is het verboden om bijeenkomsten te missen of is er een vaste tijd dat de groep bijeenkomt?
♦ Wat is het doel van het netwerk?
♦ Hoeveel leden telt het netwerk? Hoe is de samenstelling? Zitten er interessante ondernemers bij?
♦ Biedt het netwerk de mogelijkheid om je bedrijfsprofiel en je bedrijfsgegevens op hun website te plaatsen? Als dat mogelijk is raad ik je aan het volledige profiel in te vullen. Jouw gegevens zijn dan ook nog eens extra vindbaar in Google.
♦ Mag je introducees meenemen? Zo ja hoeveel of hoevaak?
♦ Is er een mogelijkheid om je bedrijf te presenteren, bijvoorbeeld tijdens een bedrijfsbezoek? Of heb je zelf de bedrijfsruimte om de leden uit te nodigen voor een bedrijfsbezoek!
♦ Hoe vaak vindt een netwerkbijeenkomst plaats?
♦ Wat voor soort bijeenkomsten worden er georganiseerd. Let hierbij op of de aard van de bijeenkomsten aansluit bij jouw strategie en wensen. Als het vooral leuke praat- en borreluurtjes zijn, moet dat wel bij je passen.
♦ Hoe actief is het bestuur? Op de website van zo’n netwerk vind je vaak een omschrijving met foto.
♦ Hoe is de relatie met de gemeenten waarin het netwerk zit. Dit kan heel zinvol zijn als het gaat om besluiten en wetgeving die voor jou als ondernemer relevant zijn.
♦ Is er een opzegtermijn, zo ja wanneer moet je eventueel opzeggen?

Kies een netwerk

♦ Op sommige websites van clubs of netwerken kun je de ledenlijst bekijken. Vaak met bedrijfsprofiel, contactpersoon etc. Zitten er ondernemingen tussen die voor jou interessant zijn? Misschien ken je wel enkele ondernemers die jou als gast eens willen meenemen. Een mooie kans om de sfeer te proeven en met mensen kennis te maken.
♦ Via social media krijg je vaak toegang tot de netwerken. Soms is goedkeuring vereist wanneer het een besloten groep is.

TIP: vraag meerdere ondernemers naar hun ervaringen en tips met betrekking tot netwerken. Het is ook een mooie opening voor een gesprek en ze zullen je graag te woord staan.

Heb je een keuze gemaakt voor een netwerk?

Dan is het vast al snel tijd voor je eerste netwerkbijeenkomst. En is het zaak om je goed voor te bereiden.

Netwerk jij al? Wat zijn je ervaringen? Heeft het netwerken je leuke contacten opgeleverd? Heb jij nog tips voor ons die je wilt delen? We lezen graag je reactie onder dit bericht.

Ben je starter? Onder kopje inspiratie vind je binnenkort info speciaal voor startende ondernemers. Aangezien ik jarenlang presentatieavonden heb georganiseerd voor startende ondernemers in de regio, weet ik dat gratis inspiratie altijd welkom is.

 

 

Mara Riewald
Mara Riewald
Ik ondersteun (hooggevoelige) mensen die 'vast' zitten in hun overvolle hoofd, in somberheid, hun communicatie, angst, in zichzelf. Met Healend Coachen en Communiceren, een mix van mijn bagage, mijn coaching en gave als healer help ik je aan inzichten, antwoorden, een lege rugzak. Ieder mens is al perfect, bijzonder, uniek maar vaak voelt dat (nog) niet als de realiteit. Mijn missie is je te ondersteunen om die realiteit wel te ervaren. Healend Coachen brengt je terug naar de essentie, de kern van jezelf, je eigen power.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »