Bezielende Communicatie: Empathie of manipulatie?
16 december 2014Laat je teksten spreken met deze gratis afbeeldingen
17 juni 2015Blunders die je zakelijke deal verpesten
En je Bezieling in je werk niet ten goede komen.
Als ondernemer overkomt het je ooit. Je wordt beduveld of teleurgesteld. Jij denkt dat je een fantastische deal hebt gesloten maar helaas valt het product of dienst tegen. Misschien heb je ooit voor een cursus gekozen omdat de promotieteksten geweldige resultaten beloofde maar 90% van de kennis was voor jou al gesneden koek. Jij geeft je hoge eisen aan en jouw gekozen leverancier belooft dat hij aan die hoge eisen kan voldoen, de waarheid is helaas anders.
Of in mijn geval je verleent een opdracht, je betaalt het grootste deel vooraf en zeg maar dag met je handje. Jouw leverancier blijkt een oplichter en je bent je geld kwijt.
Met het schaamrood op mijn……
Ik voel me soms wel een domme kip dat een aantal blunders mij zijn overkomen, ik schaam me echt een beetje (veel). Maar toch deel ik mijn ervaringen met je. Fouten maken horen erbij, ik zie ze als groeidrempels. Als leergeld, en misschien kan deze blog voorkomen dat jij eenzelfde blunder maakt. Of deze tips gaan je helpen met een gedegen voorbereiding voor je een partner kiest. Wie weet.
Ik geef je een groot aantal tips die een teleurstelling kunnen opleveren. Op basis van al deze informatie kun jij je goed voorbereiden. En een afweging maken en beoordelen of deze deal jou wel gaat opleveren wat je verwacht, oftewel kan deze leverancier jouw wel echt verder helpen?
1. Je geeft een ander de schuld
Neem je eigen verantwoordelijkheid
Na mijn blunders die mijn zakelijke deal hebben verpest, kan ik niet anders zeggen dat ikzelf grotendeels schuldig ben aan dit soort tegenvallers. Ik liet deze blunders zelf gebeuren. De mens in ons wil toch graag een ander vertrouwen, dit is niet altijd slim. Gelukkig zijn er heel veel eerlijke en goede mensen op deze wereld die ons vertrouwen wel verdienen. Maar blijf kritisch en realistisch als je met een onbekend persoon in zee gaat.
2. Het gaat om een belangrijke opdracht of dienst
Uitgangspunt is dat de dienst of product belangrijk en waardevol is voor jou als ondernemer. Of dat een relatie of project voor de lange termijn is. Voor een inktpatroon of pakje nietjes ga ik niet uitvoerig shoppen. Maar voor een training, nieuwe website of webshop, een nieuwe pc, andere huisstijl, banner, auto- of gevelreclame wel!
Dan wil ik weten hoe goed en betrouwbaar die persoon is en ik wil duidelijkheid of deze persoon in staat is mijn opdracht goed uit te voeren.
3. Je weet niet precies wat je wilt en wenst
Belangrijkste actie is dat jij voor jezelf bepaalt wat je wilt, aan welke eisen moet jouw leverancier voldoen. Ook als is je leverancier nog zo intuïtief, ze kunnen niet ruiken wat je wilt. Geef antwoord op vragen zoals:
♦ Welke specifieke wensen heb ik.
♦ Wat is mijn budget.
♦ Welke service verwacht ik of vind ik belangrijk.
♦ Welke manier van communiceren vind ik prettig? Wil ik uitsluitend persoonlijk contact dan zoek ik een leverancier uit mijn regio, vind je communiceren via Skype of e-mail ook goed dan is afstand niet belangrijk.
4. Je hebt de opdracht niet helder
Beantwoord de vragen wie, wat, wanneer, waarom, hoe
Kortom maak je opdracht helder. Verzamel ook, indien van toepassing, enkele voorbeelden die je mooi vindt. Dit is bij een website, webshop of huisstijlonderdelen handig. Het bevordert de samenwerking en het resultaat als jij je goed voorbereidt.
5. Je weet niets van de ondernemer
Je kunt heel veel te weten komen voordat je besluit zaken te doen met iemand. Ik heb dat altijd nagelaten maar door schade en schande wijs geworden doe ik dat nu wel. Je centjes kun je maar een keer uitgeven en voor ik ze uitgeef wil ik weten wat ik ervoor terug krijg. Google maar eens en kijk wat voor informatie er boven komt drijven. Zie je aanbevelingen op de website? Neem eens contact op met deze personen en vraag naar hun ervaringen.
Informeer bij de Kamer van Koophandel
Verifieer bij de KvK of het bedrijf staat ingeschreven. Je kunt het bedrijf ook eerst Googelen of de zoekfunctie gebruiken op de site van de KvK. Deze actie wordt vaak nagelaten maar de KvK is er juist om jou te informeren.
Mijn blunder: Enkele jaren geleden zou een internetbedrijfje een nieuwe website voor me maken met een gave superinrichting die ik zo graag wilde. Een prachtig promotioneel verhaal. De hosting er ook nog bij want dan kon hij gelijk in actie komen als er wat was. Twee jaar contract was goedkoper, dus doe er ook maar bij. Ook nog een membership want dan kon ik de mooiste plug-ins, gratis e-boeken krijgen per maand. Helemaal super! Maar bijzonder naïef!
Nou helemaal niet super. Ik kende deze persoon al enige tijd en er was reden genoeg om die alarmbellen in werking te stellen, maar ja toen had ik het grootste deel al betaald en was ik al heel veel geld kwijt. Inmiddels anno 2017 heb ik wel een supergave webbouwer gevonden, met wie het ook nog supergoed klikt. Deze heb ik overigens heel intuïtief ingeschakeld.
Navraag gedaan en…
Deze persoon bleek bij de KvK te zijn uitgeschreven, dit had hij niet zelf gedaan. Vaak betekent het dat er schuldeisers zijn en dat de persoon spoorloos is. Ook bij het FNV kende men deze persoon. Om een lang verhaal kort te houden. Ik heb besloten geen verdere actie te ondernemen maar mijn verlies te nemen.
Natuurlijk is er een hoop aan mezelf te wijten maar hoopte ik toch tegen beter weten in dat het wel in orde zou komen. Stom? Ja misschien wel. In ieder geval heb ik er voldoende van geleerd om voor jou dit artikel te schrijven. Dit hoeft jou niet te overkomen.
6. Relevante gegevens ontbreken op de website
Controleer of het bedrijf algemene voorwaarden heeft. Dit was in bovenstaand geval niet zo. Controleer of jouw nieuwe leverancier zijn KvK.nr, zijn BTW nr en rekeningnummer op zijn of haar website heeft staan.
Controleer of er een adres staat. Is dit adres juist? In mijn geval stond er niets vermeld en ook het adres was niet correct.
7. In een keer snel betalen? Waarom?
Wil iemand meteen vooraf het grootste bedrag hebben dan zou ik daar niet akkoord mee gaan. Waarom ook? Tenzij daar een relevante reden voor is. Is het een online aankoop zoals een training of een workshop. Dan vind je over het algemeen uitvoerige informatie over de wijze van betaling en annulering. Zo niet, vraag ernaar.
Mijn advies: Betaal vooraf hoogstens 1/3 van het totale factuurbedrag. Soms moet jouw opdrachtnemer zelf ook investeren en dan is het begrijpelijk dat iemand vooraf geld wil zien.
8. Je moet NU beslissen?
In sommige gevallen ben je in een verkooptekst of na een cursus lekker voorverwarmd zodat je heel enthousiast bent en overweegt van een prachtig aanbod gebruik te maken. Je wordt als het ware in een trechter gepraat zodat jij (op dat moment) zeker bent dat dit de juiste cursus, dienst of product voor jou is. Dit moet je gewoon hebben.
De reclames van Tellsell op TV zijn hier prachtige voorbeelden van. Het is normaal dat je een aanbod krijgt dat ook nog eens superaantrekkelijk is door een eenmalige stevige korting of bonus.
Korte bedenktijd
In sommige gevallen heb je een bedenktijd van een paar uur of paar dagen. Soms moet je NU beslissen. Nu of NOOIT. Bij mij is het dan echt nooit. Persoonlijk vind ik dit een reden om nooit met een dergelijke aanbieder zaken te doen. Als iemand je op deze wijze dwingt NU te beslissen dan vind ik dat niet prettig. Of jij het daarmee eens bent is natuurlijk aan jou.
9. Wel of geen garantie. Niet goed? Geld weg
Steeds vaker zie je aansluitend op voorgaand punt de garantie dat je absoluut geen risico loopt. Persoonlijk vind ik dit geweldig en ik heb eerlijk gezegd al eens gebruik gemaakt van deze garantie. Iedere aanbieder hanteert dan weer andere voorwaarden maar hoe dan ook je krijgt je geld weer terug.
Stel dat je helemaal overtuigd bent en gebruik wilt maken maar je twijfelt toch nog of de inhoud of de werking wel bij jouw eisen en wensen aansluit, dan is deze garantie een prachtige kans om te scannen of het aanbod inderdaad is wat je verwacht.
Maak gebruik van deze garantie zou ik zeggen. Vaak betaal je wel vooraf via Ideal of PayPal. Wil iemand dat je snel koopt, dan heb je toch nog deze garantie achter de hand.
Past zo’n garantie ook bij jouw aanbod?
Het wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat mensen zich sneller aanmelden. Natuurlijk is het lastig inschatten hoeveel mensen van de garantie gebruik gaan maken. Dek je wel in en daarmee bedoel ik dat je eerst niet je complete dienst laat downloaden voordat de garantie is afgelopen. Geef je kopers bijvoorbeeld een maand de tijd en na die maand hebben ze de beschikking over alles wat jij te bieden hebt. Of waar ze recht op hebben.
10. Aanbevelingen van anderen ontbreken
Zijn deze belangrijk? Ja en nee. De aanbevelingen zijn afkomstig van (meestal) tevreden mensen die hun eigen specifieke opdracht hebben laten uitvoeren, op basis van hun wensen en eisen. Jij bent anders en hebt ongetwijfeld andere verwachtingen. Het geeft je wel een indruk maar ik zou deze niet te zwaar laten wegen.
11. Het aanbod is te mooi om waar te zijn.
Laat je niet verblinden door mooie verhalen.
Sommige teksten zijn enorm overweldigend en dwingend. Een geweldig verhaal dat helemaal aansluit bij jouw beleving. Maar overtuigend schrijven kun je leren. Iedereen kan het. Als je iets weet van het gedrag van mensen, de werking van het brein kun je op mensen inspelen. Je bent in staat mensen te manipuleren. Ook in teksten worden bepaalde technieken gebruikt om mensen te triggeren. Je vertelt precies wat de lezer wil weten. Dit zegt niet altijd iets over het eindresultaat dat je gaat bereiken.
Een voorbeeld: Als iemand jou binnen een jaar een inkomen met 6 nullen belooft of je toezegt dat je gegarandeerd een x aantal nieuwe klanten zult krijgen met zijn of haar nieuwe bewezen internetpraktijken, dan moeten jouw alarmbelletjes wel gaan rinkelen. We zien toch gauw eurotekens maar slim en effectief ondernemen en zakendoen is gewoon doorzetten en slim aan je bedrijf werken. Daarnaast kun je natuurlijk van anderen leren maar blijf lekker realistisch.
12. Je kent je leverancier niet persoonlijk
Begin met een kleinere dienst of goedkoper product.
Door bijvoorbeeld een kleinere opdracht weg te zetten of een training of workshop bij iemand te volgen, leer je een beetje de manier van werken, de deskundigheid, het kennisniveau en professionaliteit, cultuur kennen. Dit is niet altijd mogelijk maar in sommige gevallen wel.
Ik heb dit ook gedaan bij mijn blunder. De cursus kreeg ik er gratis bij dus dat leek me een mooie manier om een beter beeld van zijn professionaliteit te kunnen vormen.
Tip: meld je eerst aan voor een nieuwsbrief of een gratis weggever. Ook dan krijg je een indruk van de professionaliteit en van de mens achter het bedrijf.
Nog betere tip: ga eerst in gesprek. Je voelt dan meteen wel of het klikt en je kunt je vragen stellen. Luister naar je intuïtie.
13. Oneerlijke mensen
Er waren voor die bewuste gratis cursus volgens mijn leverancier elf aanmeldingen maar er kwamen maar 5 cursisten opdagen. Mijn eerste gedachte was dat die anderen de cursus ook gratis hadden gekregen en dat het dus voor hen geen waarde had. Later bleek dat hij met 10 deelnemers geen zaalhuur hoefde te betalen. Persoonlijk vind ik oneerlijkheid een reden om direct afscheid te nemen.
14. Geen heldere afspraken vastgelegd
Door vooraf afspraken te maken voorkom je misverstanden en teleurstellingen. Je bent waarschijnlijk niet een of andere helderziende en ieder mens heeft eigen verwachtingen. Maak dus afspraken en leg deze vast. Deze afspraken kunnen betrekking hebben op:
♦ de wijze van contact;
♦ de contactpersoon;
♦ de looptijd;
♦ betalingen;
♦ deadlines etc.
♦ welk resultaat wil je?
Als je een briefing maakt, kun je inschatten welke afspraken voor jouw deal relevant zijn. Of je kunt er andere punten bij bedenken. Is er tijdens zo’n traject onduidelijkheid dan kun je altijd teruggrijpen naar die afspraken.
15. Niet luisteren naar je gevoel of je intuïtie
Misschien is dit nog wel de belangrijkste tip die ik je wil meegeven. Jouw gevoel liegt namelijk nooit. Is het een volmondig ja, dan is dit meestal een goed besluit. Zie je apen en beren op de weg met deze nieuwe leverancier, begin er dan (nog) niet aan. Als je twijfelt neem dan geen besluit.
Kort samengevat. Breng goed in kaart wat je wilt, wenst en wat je van die ander verwacht. Leer een aanbieder eerst kennen voordat je zaken met een onbekende doet. Als het verhaal te mooi is om waar te zijn dan is het dat waarschijnlijk ook. Prik door te mooie beloftes en verhalen heen. Luister naar je gevoel en ga op je intuïtie af. Want die hebben altijd gelijk. Bij twijfel geen zaken doen.
Hoe ga jij om met een zakelijke blunder?
Heb je al een dergelijke blunder meegemaakt? Wat doe je dan?
Ga je die persoon aanspreken? Ga je op Facebook zijn naam en bedrijfsnaam noemen met de oproep of meerdere mensen dergelijke ervaringen hebben met deze persoon? Of zoek je steun bij een bond of rechtsbijstand? Misschien beschouw je het, net als ik, als leergeld en besluit je van dit voorval te leren.
Jouw reactie wordt op prijs gesteld. Reageer op blunders die je zakelijke deal verpesten. Delen op social media? Heel graag!